D-vitamin har många hälsofördelar och vi får det bland annat från solens UVB-strålar och kost. Det kanske inte alltid är så lätt för oss nordbor att få i oss dagsbehovet nu när en mörkare årstid har kommit. Satsa på fet fisk och 15 min solande i solarium i månaden räcker för att tillgodose behovet. Ett annat alternativ är D-vitamin i form av kosttillskott.

Visste du att D-vitamin…

  • Är för människor egentligen ingen vitamin utan ett hormon.
  • D-vitamin är vårt ”solskensvitamin”, det tillverkas när huden exponeras för solens UV-strålar.
  • Man kan ta upp D-vitamin från kosten.
  • D-vitamin behövs för ett fungerande immunförsvar, fortplantning, insulininsöndring och upptag av kalcium samt fosfat, som är nödvändigt för skelettbildningen.
  • Liksom A-vitamin har D-vitamin tumörhämmande egenskaper.
  • D-vitamin minskar risken för högt blodtryck och därav vara ett hjälpmedel till hjärt- och kärlsystemet.
  • Det bästa D-vitaminskällorna hos kosten är fet fisk(lax, sill mm)
  • Eftersom den är viktig för insulinkänsligheten spelar den även stor roll för vår maximala prestation..
  • En god insulinkänslighet resulterar i en effektiv glykogeninlagring, fettförbränning och underlättar muskeltillväxt.

Läs här>> om hur D-vitamin är nyckeln till kroppens försvar.

I månadens box får Ni med multivitamin från Isikost och den ger dig 50% av rekommenderat dagsbehov.